Kogukonna tugiisiku töö (CARe metoodika alusel)
Õppekavarühm: Sotsiaaltöö ja nõustamine
Õpiväljundid:
- Koolituse läbinud tugiisik mõistab tugiisiku teenuse olemust ja eetilisi lähtekohti.
- Koolituse läbinud tugiisik tunneb: psühhosotsiaalse rehabilitatsiooni põhiprintsiipe, CARe metoodika põhimõtteid, kliendi haavatavusega toimetuleku õpetamise põhimõtteid ning kliendi elukeskkonna ja perede toetamise põhimõtteid.
- Tugiisik oskab rakendada klienditöö praktikas CARe metoodika põhimõtteid, sh viia läbi koos kliendiga kliendi tervikliku hindamise, püstitada eesmärke ning hinnata kliendi valmisolekut muutuseks, koostada kliendi individuaalset tegevusplaani, valida sobivaid sekkumisi ning jälgida ja hinnata toetusprotsessi (rehabilitatsiooni) tulemuslikkust.
- Mõistab võrgustikutöö ja kliendi lähedastega töö olulisust ning oskab planeerida taastumist toetavat võrgustikutööd ja tööd kliendi lähedastega.
Õpingute alustamise tingimused: soovitavalt varasem sotsiaaltöö või kogukonnatöö kogemus.
Õppe kogumaht: 70 akadeemilistest tundi (sh auditoorne 52 tundi, praktiline ja iseseisev töö 18 tundi).
Õppe sisu:
1. Tugiisiku roll ja ülesanded (12 tundi)
Tugiisiku töö eesmärk, roll ja ülesanded. Tugiisiku tööks vajalikud teadmised, oskused ja hoiakud. Pere- ja kogukonnatöö alused. Eetika ja konfidentsiaalsus (abistaja õigused ja kohustused). Tugiisiku suhte alustamine ja lõpetamine. Kliendi sotsiaalse tausta äratundmine (inimliku mitmekesisuse mõistmine – elustiil, traditsioonid, usk jne). Ülevaade peamistest sihtgruppidest, nende probleemidest (sh töötud, sõltlased, uusimmigrandid, pagulased, jt toimetulekuraskustes inimesed). Sotsiaal- ja tööturuteenused.
2. CARe metoodika aluspõhimõtted ja metoodilised sammud I osa (6 tundi)
CARe arengulugu. Tugevustele, taastumisele ja kohalolule suunatud töö. Elukvaliteet. Elukvaliteedi toetamine lähtudes elu- ja isiklikest valdkondadest.
3. CARe metoodilised sammud II osa (6 tundi)
Soovide ja vajaduste hindamine, võimaluste ja kogemuste uurimine. Isikliku profiili koostamine. Soovid, soovist eesmärgini jõudmine.
4. CARe metoodilised sammud III osa (6 tundi)
Eesmärkide seadmine ja võimaluste määratlemine
Individuaalse tegevus- või toetusplaani koostamine
5. Teemapõhine klienditöö juhendamine – Tugisuhte loomine (6 tundi)
Samaväärse suhte loomine, kohalolu, kliendiga kohandumine ja side. BAI-põhimõtted: baasturvalisus, aktiivne abi ja isiklik kohtumine.
6. Teemapõhine klienditöö juhendamine – Töö haavatavusega (6 tundi)
Haavatavusega toimetuleku toetamine. Tugevus kui vastukaal haavatavusele
Ohumärkide plaan ja kriisikaart.
7. Teemapõhine klienditöö juhendamine – Töö keskkonnaga (6 tundi)
Institutsionaalse ja sotsiaalse keskkonna analüüs. Kogukondlik toetus ja tugisüsteem
Arengut toetava keskkonna loomine
8. CARe metoodika kokkuvõte ja CARe praktikasse rakendamine (4 tundi)
-Lõputööde esitamine
Juhendatud praktika on õppekava lahutamatu osa ning hakkab toimuma paralleelselt auditoorse õppetööga ning jätkub vajadusel pärast õppetöö lõppu.
Igal osalejal on võimalik teha toetatud praktikat kuni 30 tunni ulatuses (see on ca 15 kohtumist ja hõlmab ajaliselt kuni 4 kuud). Praktika toimub üldjuhul oma kogukonnas haavatavasse sihtrühma kuuluva kliendiga. Praktika toimub koostöös asjaomase omavalitsuse või kogukonnaga, seades selleks kindlad eesmärgid. Praktika ülesandeid ja kliendilugusid analüüsitakse põhjalikult õppekava järgi koos koolitajatega. Koolituse lõputööks võiks soovitavalt olla praktika käigus saadud klienditöö kogemus.
Õppekeskkonna kirjeldus: õppeklass koos klassikalise tahvli ja IT seademetega, hübriidõppeks vajalikud seadmed ja tarkvaralised lahendused.
Õppematerjalid
Õpik: Dirk den Hollander, Jean Pierre Wilken. Kuidas klientidest saavad kodanikud : taastumise ja kaasatuse toetamine CARe metoodika abil. DUO Kirjastus, 2017
Loengute jaotusmaterjalid ja praktilised töölehed.
Lõpetamise tingimused ja väljastatavad dokumendid
Tunnistus väljastatakse vähemalt 70% auditoorse õppe ja 10 tunni parktika läbimise järel ning pärast lõputöö esitamist ja kaitsmist. Vajadusel väljastatakse teatis auditoorses õppes osalemise kohta, selles tegelikult osaletud tundide ulatuses, näidates ära vastavad õppekava osad.
Koolituse läbiviimiseks vajaliku kvalifikatsiooni, õpi- või töökogemuse kirjeldus koolitajatel:
1. Osas Tugiisiku roll ja ülesanded vähemalt magistri või kutsemagistrikraad (MA) sotsiaaltöö ja sotsiaalpoliitika alal. Soovitatavalt ka praktiline kogemus tugiisikute koolitamisel.
2. CARe metoodikat puudutavates koolituse osades on koolitajad CARe Network’i ja/ või EPRÜ poolt sertifitseeritud CARe koolitajad.